ماشین

معرفی کامیون ولووFMX

پیچ چرخ ولوو

معرفی کامیون ولووFMX

اگر به کامیونی احتیاج دارید که از انجام کارهای سنگین و جاده‌های خاکی هراسی نداشته باشد، پس بهتر است نگاه دقیق‌تری به کامیون ولووFMX بیندازید. این کامیون برادر زمخت و خشن‌تر کامیون ولووFM است ولی از شخصیتی آرام‌تر برخوردار است و فقط برای حمل و نقل محلی طراحی شده است. کمپانی ولوو به منظور این که کامیونFMX را برای انجام مأموریت‌های سخت آماده کند، شاسی کامیونFM را تعدیل و آن را به تجهیزاتی مجهز کرده است تا بتواند از عهده انجام کارهای سنگین بر بیاید، حاصل این کار نیز شاهکاری است که با رقبایی نظیر مرسدس بنز آکسور، اویکوTrakker، مانTGS و دافCF رقابت می‌کند.
کامیون ولووFMX با سه طراحی کابین به بازار عرضه می‌شود که عبارتند از: Day cab، Sleeper Cab وGlobetrotter. علاوه بر طیف گسترده کابین‌ها، این کامیون از پیکربندی‌های مختلفی برای شاسی نیز برخوردار است که عبارتند از: 2×4، 2×6، 4×6، 4×4، 6×6، 2×8 و 4×8.

طراحی بدنه

کامیون ولووFMX در مقایسه با کامیون ولووFM از ظاهری تأثیرگذار و طراحی خشن‌تری برخوردار است. طراحی کابین شباهت زیادی به کابین ولووFM دارد ولی قسمت پایین، یعنی بادشکن و چراغ‌ها متفاوتند و ظاهری خشن‌تر دارند. علاوه بر چراغ‌های جذاب و چشمگیر، یک ورودی هوای بزرگ نیز روی سپر قرار گرفته است که با سایر قسمت‌های کامیون سنخیت دارد. چراغ‌های یکپارچه جلو روی قسمت پایینی جا خوش کرده‌اند، سینی محافظ سخت و محکم نیز نشان می‌دهد که کامیون قابلیت آف رود نیز دارد.

طراحی داخلی

کابین داخلی کامیون ولووFMX شباهت زیادی به کابین داخلی کامیون ولووFM دارد و جزییات جدیدی در آن به چشم نمی‌خورد ولی به جرأت می‌توان گفت کابینی مجهز و راحت است و هیچ ایرادی از آن نمی‌توان گرفت. قسمت‌های پلاستیکی از کیفیت و ساخت خوبی برخوردارند و به نظر می‌رسد آماده‌اند سال‌های سال بدون خراب شدن به کار ادامه بدهند. بیشتر دکمه‌های کنترلی شبیه دکمه‌های کامیونFM هستند و روی داشبورد منحنی قرار گرفته‌اند. طراحی داشبورد نیز در مقایسه با سایر کامیون‌های این کلاس زیبا به نظر می‌رسد ولی کیفیت ساخت حرف تازه‌ای در مقایسه با رقبا ندارد.

پنل ابزار دارای چیدمانی است که خواندن آمپرها را آسان می‌کند. عقربه‌ها نیز به رنگ قرمز هستند تا به کابین حسی اسپرت بدهند. یک نمایشگر دیجیتال نیز به چشم می‌خورد که به درخواست راننده، اطلاعات مختلفی در اختیار او قرار می‌دهد. دو پریز برق 12 و 14 ولت داخل کابین تعبیه شده‌اند و درگاه‌های USB وAUX نیز از قلم نیفتاده‌اند. صندلی‌ها بسیار راحت هستند و می‌توان یک روز کامل را بدون کمر درد یا گردن درد روی آن‌ها نشست و رانندگی کرد. صندلی راننده متناسب با وزن راننده تنظیم می‌شود و مجهز به گرمکن است.

برای این که موقعیت راننده بهتر تنظیم بشود غربیلک فرمان مجهز به ضربه‌گیر است و می‌تواند خم بشود تا راننده راحت‌تر سوار و پیاده بشود. دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و تلفن همراه نیز روی غربیلک فرمان تعبیه شده‌اند. نیازی به گفتن نیست که محفظه‌های زیادی در کابین به چشم می‌خورند. محفظه کنسول مرکزی به اندازه کافی عمیق و جادار است و بسیار کاربردی است. کابینDay cab در بالای شیشه جلو نیز دارای چندین محفظه بزرگ و کوچک است، علاوه بر این، محفظه‌هایی نیز پشت صندلی‌ها تعبیه شده‌اند که از بیرون نیز قابل دسترس هستند. کابین‌هایSleeper وGlobetrotter در زیر تختخواب دارای چندین محفظه هستند و روی داشبورد نیز چند جالیوانی به چشم می‌خورند.
 کامیون ولووFMX با موتورهای D11C، D13B و D13C به بازار عرضه می‌شود. این موتورها برای هر سیلندر چهار سوپاپ دارند و به واحد کنترل انژکتورها مجهز هستند. موتورهایD11C وD13C به منظور این که با استاندارد آلایندگی یورو 5 مطابقت داشته باشند، به فناوریSCR مجهز شده‌اند ولی موتورD13B فقط با استاندارد یورو 4 مطابقت دارد. موتور شش سیلندرD11C حجمی برابر با 10.8 لیتر دارد و بین 330 تا 450 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. موتور شش سیلندرD13B حجمی برابر با 12.8 لیتر دارد و به توربوشارژر مجهز است و قادر است بین 360 تا 440 اسب‌بخار نیرو تولید کند. قوی‌ترین موتور نیز موتور شش سیلندرD13C است که 12.8 لیتر حجم دارد، به توربوشارژر مجهز است و می‌تواند بین 380 تا 500 اسب‌بخار نیرو تولید کند. بسته به نیاز مشتری، کامیون می‌تواند به گیربکسهای دستی 9 یا 14 سرعته مجهز شود.

اگر خریدار مایل باشد می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، گیربکس 12 سرعته اتوماتیک I-Shift را سفارش بدهد که یکی از بهترین گیربکس‌ها در نوع خودش به شمار می‌آید. این گیربکس برای کار در سایت‌های ساختمانی بسیار مناسب است چون از تعویض دنده‌هایی نرم، شتاب عالی و مصرف سوخت کمی برخوردار است. علاوه بر این در مقایسه با گیربکس دستی حدود 70 کیلوگرم سبک‌تر است که باعث می‌شود ظرفیت بارگیری کامیون بالا برود. این کامیون با گیربکس شش سرعته پاورترونیک نیز به بازار عرضه می‌شود که دارای دو حالت رانندگی است و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی نیز دارد.

کیفیت سواری و سیستم تعلیق

شاسی بلند کامیون ولووFMX پستی و بلندی‌های سطح جاده را بسیار خوب جذب می‌کند. شاسی جلو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از عهده کارهای ساختمانی یا حمل بارهای سنگین بر بیایند. شاسی‌های 4×4 و 6×6 برای انجام مأموریت‌های خارج جاده‌ای بسیار مناسب هستند. سیستم تعلیق بادی الکترونیکی(ECS) انجام عملیات سنگین را امکان‌پذیر  و تعادل کامیون را در هر شرایطی حفظ می‌کند. ارتفاع این سیستم تعلیق را می‌توان به صورت دستی تنظیم و آن را با ارتفاع بارانداز هماهنگ کرد.

فرمان الکتروهیدرولیک نیز یکی از بهترین فرمان‌ها در نوع خود است و حتی هنگامی که کامیون پر از بار است و از مسیری ناهموار عبور می‌کند نیز آن را روی جاده حفظ می‌کند. علاوه بر ترمز موتور، این کامیون به ترمزهایEBS، ABS وESP نیز بهره می‌برد.

نتیجه‌گیری

مهندسین کمپانی ولوو تصمیم داشته‌اند کامیونی سنگین با قابلیت آف رود تولید کنند که قوی باشد و خم به ابرو نیاورد. وقتی کامیون ولووFMX تولید می‌شده استف کمپانی ولوو همه دغدغه‌های راننده را در نظر داشته است و حاصل کار نشان می‌دهد در این کار موفق بوده است. به جرأت می‌توان گفت این کامیون بسیار بهتر و بالاتر از آن چیزی است که از این خودروساز اسکاندیناویایی انتظار می‌رفت. بدنه، کابین و موتور از طراحی و کارایی بسیار بالایی برخوردارند. سیستم تعلیق و شاسی‌ها کارشان را بسیار خوب انجام می‌دهند و قادرند بارهای بسیار سنگین را با ایمنی بالا جابجا کنند

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *